60 80 87 09 | [email protected]

60 80 87 09 | [email protected]

FAQ2022-01-17T15:11:35+01:00

FAQ

Har du nogle spørgsmål til hvordan det er at gå til psykolog, hvad vi laver til samtalerne eller bare andre praktiske ting, så læs med her!

Spørgsmål og svar

Kan du ikke finde den psykolog du leder efter?2019-09-11T09:18:17+01:00

Kun de psykologer, som lige nu har åbne tider for nye klienter, bliver vist på listen i punkt 2.

Hvis den psykolog du prøver at booke hos ikke er der, kan du vælge en anden psykolog eller evt kontakte os i kontaktformularen nedenfor og høre hvor lang venteliste den pågældende psykolog har.

Hvis du allerede er igang med et forløb og vil booke online, men ikke kan finde din psykolog, så tag kontakt til psykologen direkte – du kan finde kontaktoplysninger i dine tidligere aftalebekræftelser som er sendt på mail og sms.

Hvordan aflyser jeg en tid?2020-04-15T15:42:48+01:00

Du aflyser din tid ved at ringe/maile til psykologen, du har booket tiden hos. Find psykologens nr. i din bookingsms og mail på siden om os.

Har du problemer med aflysning eller spørgsmål, kontakt UngTerapi på 60 80 87 09

Husk at aflyse en aftalen SENEST dagen før kl. 9., dvs. har du en aftale tirsdag kl. 13, aflyses der senest mandag kl. 9.

Hvordan booker jeg online?2022-01-17T15:09:47+01:00
Hvor længe skal man gå til psykolog?2020-10-27T09:41:01+01:00

Det korte svar er lige så længe du selv får noget ud af det.

Det mere nuancerede svar ville dog være, at det løbende handler om at evaluere hver session i samråd med psykologen, og aftale hvor mange samtaler du vil have det bedst med.

Hver person har brug for noget forskelligt, hvor nogle kan have behov for at tale mere end andre. Det er dog vigtigt at du forbereder dig på, at et samtaleforløb hos en psykolog som regel først kan vurderes og evalueres efter min. 3 gange. Det er derfor vigtigt, at du giver behandlingen tid til at “virke”, før du beslutter du sammen med psykologen evaluerer på forløbet.

Derfor er der intet fast tal på hvor mange gange du skal/kan gå hos UngTerapi.

Ofte er et forløb dog 5-10 gange eller mere.

Hvor ofte skal man gå i terapi?2016-12-20T15:45:37+01:00

I forhold til hvor længe der skal gå mellem samtalerne, er det igen noget vi vil aftale sammen og tage hen af vejen.

Terapi fungerer dog ofte bedst, når der er nok tid i mellem samtalerne – dvs. ca. 2 uger – hvor der er rum til at reflektere over samtalerne og begynde en forandringsproces.

Hvordan kan en psykolog hjælpe mig?2020-10-28T12:47:58+01:00

Terapi eller psykoterapi, som det mere præcist kaldes, virker meget forskelligt på folk fordi alle er forskellige. Der kan derfor være en række grunde til at det kan være godt for dig, hvor jeg her vil nævne et par:

1) Terapi kan hjælpe dig med at se dit liv ud fra en andens øjne, og dermed få sat dit eget liv i et større perspektiv ift. de måder du som regel ser dit liv på.

2) Terapi er mere end blot at få andre til at kigge på sit liv. Psykologhjælp handler også i stor grad om at give dig anerkendelse, empati og omsorg for den du er, som styrker dig i at få et positivt billede af dig selv.

3) Terapi er langsigtet og kan på sigt hjælpe dig med identificere de negative historier om dig selv på egen hånd. Når du gennem terapien har lært nogle af dine historier om dig selv at kende, kan du også hurtigere i fremtiden hjælpe dig selv ved at ændre perspektivet, og bevæge dig over i en ny historie om dig selv.

Hvad hvis det ikke er noget for mig alligevel?2016-12-20T15:47:44+01:00

Hvis du ikke mener at du får noget ud af samtalerne hos UngTerapi, så skal du ikke tøve med at stoppe forløbet.

Vi har absolut ingen interesse i en ulykkelig klient, og hjælper dig gerne videre til en anden terapeut, hvis du ønsker dette.

Kan jeg få mine penge tilbage?2022-09-19T09:52:58+01:00

Har du booket en tid i systemet, trækkes pengene automatisk, men du får disse igen, hvis du aflyser tidligere end kl 09.00 dagen før samtalen.

Som de fleste andre klinikker, kan man ikke få pengene retur, hvis aftalen aflyses mindre end en dag forinden, da der ikke vil være mulighed for at få en ny aftale i stand inden for den korte tidsperiode.

Hvorfor skal jeg betale i forvejen?2016-12-20T15:48:51+01:00

Betalingssituationen kan ofte være et følsomt aspekt ved terapiens afslutning, hvor det at skulle overføre penge kan virke forstyrrende på relationen mellem terapeut og klient.

Det kan måske virke omstændigt at skulle betale før en samtale, men vores erfaring er, at det letter samtalen for det pres, der for nogle kan opstå ved betalingen, eller hvis man har glemt penge.

Kan jeg betale efter samtalen?2022-09-19T09:51:37+01:00

Nej, samtalen skal være betalt når den påbegyndes.

Der kan være særlige aftaler, hvis dit forsikringsselskab betaler eller andre omstændigheder – er det tilfældet, så kontakt os på [email protected] gerne i god tid før samtalen.

Hvordan foregår den første psykologsamtale?2020-10-27T10:38:53+01:00
Hvad er forskellen på en psykolog med og uden autorisation2021-08-09T12:11:51+01:00

Psykolog: Når man har afsluttet en 5-årig kandidatuddannelse i Psykologi fra Københavns Universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet eller Syddansk universitet, kan man kalde sig for psykolog.

Autoriseret psykolog: En færdiguddannet psykolog, som har gennemført et autorisationsforløb som efteruddannelse, kan blive autoriseret af psykolognævnet. Forløbet indeholder bl.a. konfrontationstimer med klienter og supervision, og kræver at man har arbejdet på fuld tid som psykolog i 2 år.

Tilskud fra Sygeforsikring ‘danmark”: Som medlem af Sygeforsikring “danmark”, er du kun berettiget til tilskud, når du får behandling af en psykolog med autorisation.

Jeg er under 18 år. Skal mine forældre give samtykke?2022-08-17T08:53:27+01:00

Ja, vi beder om forældresamtykke for alle unge under 18 år.

Dine forældre kan samtykke her: https://ungterapi.dk/samtykke/

Ét samtykke er nok, hvis dine forældre er gift eller hvis den ene forælder har fuld forældremyndighed.

Er de ugifte og/eller fraskilte, skal begge forældre samtykke.

Hvorfor virker terapi?2020-10-27T09:44:25+01:00

 

Har du spørgsmål?

Telefontider:
Mandag: 10.30 – 13.30
Tirsdag: 13.00 – 16.00
Onsdag: 13.00 – 16.00
Torsdag: 9.00 – 12.00
Fredag: 12.30 – 15.30

Skriv til os her:

    Go to Top