Selvskade

Der er rigtig mange unge, som oplever et så stort pres, at selvskade kan blive et redskab til at lindre den indre smerte.

Langt flere end man umiddelbart skulle tro. Selvskade kan nemlig være meget skamfuldt at tale om, hvor man forvolder sig selv en form for smerte i smug.

Hvis du selvskader, har du sikkert oplevet, at det er meget svært at tale med andre om, fordi det kan være meget grænseoverskridende.

At et barberblad, at bide sig selv eller lign. ligefrem kan være lindrende, er meget svært at forklare for andre, der måske bare vil ryste på hovedet af én.

Selvskade test med kniv

Cutting er en af de mest almindelige former for selvskade blandt unge

Former for selvskade

De almindeligste former for selvskade er cutting, hvor man skærer i sig selv med et barberblad (som regel på arme og lår), at brænde sig selv eller at slå sig selv på forskellige måder.

Årsager til selvskade

Der kan være mange årsager til at man selvskader, men de mest normale årsager er:

  1. For at straffe sig selv
  2. For at komme af med sin indre smerte.

Ønsket om at straffe sig selv fysisk er for det meste forbundet med psykisk sygdom som skizofreni, borderline eller en anden psykotisk tilstand.

Dog kan man godt have det så dårligt med sig selv, at man skader sig selv, fordi ens egne negative tanker tager overhånd. Dette er dog mindre hyppigt.

Video fra DR om årsagerne til selvskade (4:17 min)

Følelsesregulering

Rigtig mange selvskader for at kontrollere sit eget følelsesliv.

Hvis en psykisk smerte er blevet for uudholdelig, kan nogle føle det som en stor lettelse at føle fysisk smerte, fordi man for en stund ikke behøver at tænke over sit eget indre kaos.

At få en pause fra sit kaotiske indre følelsesliv kan være afgørende for at få en hverdag, der fungerer, og man kan opleve selvskaden som et effektivt afbræk fra “sig selv”.

Derfor er selvskadende adfærd også noget man kan blive meget afhængig af.

Efter et par gange, bliver det ikke så grænseoverskridende at påføre sig selv smerte, og man kan derfor komme til at gøre det oftere og mere intenst.

For nogle kan det blive så hverdagsagtigt, at man ligefrem har lagt det ind i sin morgenrutine, hvor man fx lige kan nå at skære i sin arm, inden man går i skole, for at man føler sig klar til at komme ud af døren.

Få hjælp til selvskade

Ønsker du en samtale hos en af vores psykologer om selvskade?

Mød vores psykologer og læs deres profiltekster, tag kontakt til os med dine spørgsmål eller book online i vores bookingsystem.

Psykologerne
Kontakt os
Online booking

Tryghed ved selvskade

Fordi det er en måde at regulere sine følelser på, selvskader man som regel mere i dårligere perioder, end når det går bedre.

Omvendt er det ikke givet, at man holder op med at selvskade, fordi livet går bedre i perioder.

Selvskade kan nemlig også blive tvangspræget, hvor det bliver vigtigt at selvskade som et ritual for at få en god dag.

Det kan dermed også fremstå som et forebyggende ritual.

Selvskade er langt mere komplekst, end at man blot holder op med det, fordi ens venner eller familie mener man skal stoppe.

Det er ikke rationelt at skade sig selv, og derfor hjælper alle de velmenende snakke med venner og familie heller ikke nødvendigvis.

Selvskadende adfærd kan nemlig have en stor betydning i den selvskadendes liv, og være en stor tryghed i hverdagen.

Da det jo i bund og grund udspringer af at man har svært ved at takle de svære ting i sit liv, kan man ikke blot stoppe fra den ene dag til den anden.

Man har behov for selvskaden, som et trygt redskab i hverdagen.

Erstatninger for selvskadende adfærd

Det er derfor en vigtig pointe at for at man kan holde op med at selvskade, skal man kortlægge præcist hvad det er selvskaden er et udtryk for.

  • “Hvorfor er den opstået?”
  • “Hvad betyder den for personen?”
  • “Hvorfor virker det så godt?”

Man kan ikke få succes med at tage noget væk, uden at erstatte det med noget andet.

Man bliver derfor nødt til at finde ud af, hvordan man kan komme videre i livet, uden at selvskaden bliver så vigtig.

På mange måder er det som en hvilken som helst anden detox-kur.

Kroppen “craver” at selvskade, men man skal stå imod og erstatte det med noget andet.

Det er rigtig svært for mange pårørende at forstå at man ikke bare kan stoppe “det pjat” og “komme videre”.

Man skal derfor aktivt lære sig selv og sin krop at gøre noget andet, når man har det svært.

At tale om det, der ligger bag

Man kan ikke komme udenom, at der er behov for at tale om det, der udløser selvskaden.

“Hvad er det man forsøger at regulere, og hvorfor gør visse ting så ondt inden i?”

“Hvad er det for et følelsesmæssigt kaos man føler?”

For at få det bedre, er den følelsesmæssige konfrontation faktisk vigtigere, end at man blot holder op med at selvskade, da man ellers blot symptombehandler uden at komme ind til kilden.

Netop dette altafgørende led i processen ønsker mange ikke at tage hul på.

Forståeligt nok.

Det kan være meget smertefuldt og skamfuldt at lukke op for det hele. Der er dog ingen vej uden om, desværre.

Som psykologer går vi nænsomt til værks, dvs. at vi kun at går fremad i et tempo, man selv kan være med i.

Til at starte med, handler det ikke nødvendigvis om at man skal holde op med at selvskade.

Det vigtigste er, at man kan få det bedre i sit eget liv.

Det kan være svært at åbne op, men det er vigtigt at påpege, at psykologen ikke dømmer nogen for at selvskade eller mener, at man bør skamme sig over det.

Vi har stor respekt for hvad selvskaden har af betydning, og ønsker sammen at undersøge hvad der skal til, for at livet generelt kan blive bedre.

Vil du ringes op?

Skriv dit telefonnummer, så kontakter vi dig.

Selvskade test – til dig der er i tvivl

Hvis du selvskader, inviterer vi dig til at prøve vores test: “Har jeg brug for en psykolog?“.

Svar på spørgsmålene og få svar på, om psykologhjælp kunne være gavnligt for dig. Testen tager kun 1 minut.

Start testen

Mød psykologerne

Vi er unge psykologer, med speciale i unge. Her kan du møde alle psykologerne i UngTerapi, læse mere om den enkelte og finde en du har kemi med.

Mød Psykologerne

Se priser

Hos UngTerapi får du psykologhjælp til studiepriser, hvis du er under 30 eller studerende. Vi tilbyder både individuelle samtaler, online terapi og parterapi.

Se vores priser

Online booking

Find en tid, der passer godt i din kalender. Vi har et enkelt og overskueligt online bookingsystem, hvor du nemt kan booke en tid – også på mobilen!

Book en tid nu

Vi har hjulpet over 2500 unge. Læs anmeldelserne her.

Vi er stolte af vores gode rygte, og vi gør os umage for at give dig en tryg og god oplevelse.

Facebook

4,9 / 5,0

Læs anmeldelserne ⭐⭐⭐⭐⭐

Google

4,6 / 5,0

Læs anmeldelserne ⭐⭐⭐⭐⭐

Ring til os

København: 60 80 87 09

Mandag: 15.30 – 18.15
Tirsdag: 12.30 – 15.30
Onsdag: 10.15 – 13.45
Torsdag: 10.30 – 13.30
Fredag: 10.15 – 13.00

Aalborg: 60 80 81 67

Har ikke faste telefontider

Skriv til os

Har du spørgsmål?

 

Vi har tavshedspligt og behandler selvfølgelig din henvendelse fortroligt.
Læs vores Privatlivspolitik.